Österrike igen!

Hej folks!

Väder: Igår sol och fint, i natt har det snöat 10 cm minst och det snöar fortfarande nu kl 13.00. Temp mellan 0 grader i dalen och 4 minus på toppen.

Här kommer dag 3 filmen: http://www.youtube.com/watch?v=vjuPk441mUY

Blev precis klar med dag 4 filmen, håller på och laddar upp den på YouTube, postar ett meddelande när det är klart. . . Nätet här är segare än Österrikisk vaniljsås på apfelstrudel!

Nya bilder nedan.

Först och främst! De senaste tre dagarna har bjudit på den bästa skidåkning som jag någonsin upplevt. Eftersom jag är på toppen så kan jag ju vara först ute i backarna. Igår och idag har jag åkt från hotellet kl 08.00 och jag lovar att det är värt att gå och lägga sig tidigt och komma iväg tidigt! MAMMA MIA! Oändligt långa pister med perfekt pistning ger underbar skidåkning. Fram till ca 11.00 var jag mer eller mindre helt själv i pisterna. Min absoluta favorit är pist #26 den är väldigt lätt men Jesus vad man kan stå på!

Har dag 3-4 besökt 11 olika hotell (japp!) alla de som jag markerat i google earth och jag tror jag funnit det rätta! Eller jag vet rättare sagt att det är det rätta! Ligger i pist #26 och det är där skidskolorna håller till med vuxna. Mer ski-in – Ski-out i lätt backe än detta blir det inte! Ligger ca 1/4 del ner i 26:an, är nybyggt och har mycket vettiga priser. €65 / skalle med halvpension. Billigare än så blir det inte! Det finns ca 30 sovplatser så det är inte stort, men det ligger fantastiskt fint. Det som gör det perfekt är att det finns en väg upp till det, vilket är det enda hotellet som ligger så bra som har väganslutning. Detta gör att man blir mindre isolerad än där jag är nu. Man kan m.a.o. ta taxi till och från. Jag har filmat en hel del från detta hotell och även filmat nedfarten. Den filmen finns ovan. Har precis klippt färdigt filmen från igår. Klicka ovan. Är där inget ljud så har Youtube tagit bort det eftersom jag använt musik som jag inte har rätten till. Fan det var bättre förr när internet var helt laglöst!

Föresten så finns det rabatter på allt här nere, åker man i grupp på mer än 20 personer får man 10% på skidhyra och liftkort. Bor man på vissa hotell får man mer rabatt. Ägaren till Ochsalm hade inga problem att ge 10% på boendet om vi bokar långt i förväg och är fler än 20 pers.

Det finns för och nackdelar med det hotell som jag bor på nu. En fördel är att man kan vara absolut först ute i pisten på morgonen. Igår och imorse åkte jag ut ca 08.00 och fick, som sagt, uppleva den bästa skidåkning jag någonsin upplevt! Helt nypistade backar från topp till botten. Det tar ju ca 45 minuter att åka ner så jag var nere lagom till att Fleckahlmbahn öppnade för att ta mig upp igen. Nackdelen är ju att man inte kan komma till och från utan att Fleckahlmbahn är igång. Linbanan stängde t.e.x idag för att det blåste lite. Då fick jag åka med skidbussen bort till Pengelstein (10 min) och sen åka genom systemet för att ta mig tillbaka för lunchen. Så oavsett så kommer man ju hem igen. Detsamma gäller för boendet i pist #26. Gasthof Ochsalm ( www.ochsalm.at ) Med skillnaden att man faktiskt kan ta taxi dit. Kostar €8 att göra det nere från Flekahlmbahn. Föresten så går det skidbussar genom hela systemet oavbrutet och det ingår i liftkortet. Så det är bara att hoppa på bussen.

Jag har bifogat en del bilder och många på två olika menyer, den ena menyn är från SonnenRast som ägs av detta hotell och den andra är från det framtida perfekta hotellet, Gasthof Ochsalm. Man kan ju inte påstå att priserna är höga direkt. Jag provade en Spagetti Boulognes för 70 sek idag och det var en jätte portion med god mat. Ingen burkspagetti här inte! He he. . .

Pist #25 är också fantastisk men består till hälften av en väldigt speciell transportsträcka, den är hälften pist och hälften transportsträcka. Vissa delar av den gör t.om. mig lite skakis för det ser ut som om att det är 1000 meters stup vid sidan av den, men det är det såklart inte. Not for the fainthearted m.a.o. När väl transportsträckan är avklarad så öppnar sig en fantastiskt blå backe. OBS: Man behöver inte åka transport sträckan utan man kan välja den röda nedfarten vilket jag gjorde imorse! Lika fantastiskt det. . .

En annan sak jag kommit fram till är att här är mer folk på helgerna. Så jag tror att söndag - söndag är det optimala. Då får man 6 hela oavbrutna skiddagar då man är helt själv i pisterna i princip.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0