Sammanfattning

Om man ska sammanfatta resan så har jag kommit fram till följande.

Jag har hittat tre stycken Hotell som är riktiga Ski-in – Ski-out (SiSo) enligt min mening. Dvs att man med ett par kraftiga stakningar är ute i backen. Samma sak vad det gäller hemfärd så ska en listig sladd på skidorna ta en några meter från receptionen. De två hotellen var Erbachenhöe, Ochsalm hotell och Alpengasthof Maierl, Fantastiskt fina alla tre. Som jag skrivit tidigare så är boende på toppen lite väl isolerat för min smak dessutom blir man väldigt väderkänslig. Därför är vinnarna på hotellfronten Ochsalm och Alpengasthof Maierl! De vinner för att det finns väganslutning och för att priserna är bättre.

Alpen Sport Hotell är väl ett bra alternativ om man vill släpa på skidorna ca 100 meter, 35€ / natt med frukost och middag. Dock inte SiSo. Prismässigt borde inget slå Alpengasthof Maierl prismässigt med €435 för 7 dagar med liftkort och halvpension!

Om vi ska prata lite ekonomi!
Priserna nedan är under lågsäsong från den 14/3 -->

Liftkort vuxen 6 dagar €170
Liftkort ungdom 6 dagar €136
Liftkort barn 6 dagar €85
Liftkort barn upp till 7 år gratis

Adult = Age group 1990 and older
Youth = Age group 1993 - 1991
Child = Age group  2003 – 1994
Age group 2004 and younger = FREE

Gäller i hela Kitzbühel / Kirchbergs skidsystem = 170 km pist med 54 liftar

Skidhyra
finner du här: http://www.kitzsport.at/index.php?id=63&L=1

Kort
sagt kostar medium skidor €145 för 7 dagar vilket jag tycker är dyrt och gör att jag tänker köpa egna på rean nu. Dessutom ska jag ta redan på hur man själv kan underhålla dem, kan ju knappast vara rocket science.

Priserna på mat och dricka skilde sig markant mellan Kitzbühel och Kirchberg, ett enkelt sätt att jämföra på är t.ex. öl priserna. I Kirchberg kostade 0.5l starköl €3.3 överallt. I Kitzbühel kostade en ”stor öl” €3.5 men OBS det var endast 33cl. Exakt samma jämförelse kunde man göra på maten, mindre portioner och dyrare.

Vilken Period ska man åka i
? Alla infödingar jag talade med rekommenderar just Mars månad, väldigt snösäkert och oftast superväder samt väldigt lite folk i pisterna.

Resten tar vi vid stormötet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0